Résumé:
ēدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التسويق الدولي للمنتجات الصيدلانية في ترقية الصادرات خارج
المحروقات ʪعتبارها دعامة أساسية في تكوين البعد الانساني للمجتمع وذلك لارتباطها المباشر بتأمين صحة
الإنسان إضافة إلى أهميتها الاقتصادية، وارتباطها الوثيق ʪلمنظومة الصحية.
تم استخدام كل من المنهج الاستنباطي ϥداتيه الوصف والتحليل والمنهج الاستقرائي، وذلك لتوضيح
المفاهيم الأساسية للصناعات الصيدلانية والصادرات خارج المحروقات وتحليل مساهمة الصناعة الصيدلانية
في تعزيز النمو الاقتصادي في الدول محل الدراسة، والإسقاط على وضع الجزائر التي ما زال قطاعها
الصيدلاني يلعب دورا اقتصادʮ متواضعا، مقارنة ʪلصناعات التحويلية الأخرى من حيث الإنتاج، والتشغيل
والتصدير، غير أنه يساهم بشكل أساسي في تغطية احتياجات السوق المحلي من الدواء، كما أن الصناعة
الصيدلانية لا زالت تواجه تحدʮت كبيرة أبرزها ازدʮد حدة المنافسة في السوق المحلي مع دخول المستثمرين
الأجانب.
وللنهوض بقطاع الصناعات الصيدلانية أوصت الدراسة بضرورة تحسين وتطوير بيئة الأعمال، تطبيق
الممارسات الصيدلانية الجيدة، تطوير قطاع ومؤسسات الصناعة الصيدلانية، تعزيز التعاون مع المؤسسات
البحثية وتوفير التكنولوجيا، منح امتيازات للمستثمرين في القطاع، وتوحيد مصادر المعلومات بين مختلف
المصالح.
Description:
This study aims to highlight the role of international marketing of
pharmaceutical products in promoting Non-hydrocarbon exports as a basic
pillar in forming the human dimension of society due to its direct
connection to ensuring human health in addition to its economic
importance and its close connection to the health system.
Both the deductive approach with its two tools of description and
analysis and the inductive approach were used to clarify the basic concepts
of the pharmaceutical industry and Non-hydrocarbon exports, analyze the
contribution of the pharmaceutical industry in promoting economic growth
in the countries under study, and project the situation of Algeria, whose
pharmaceutical sector still plays a modest economic role. Compared to
other manufacturing industries in terms of production, operation and
export, it contributes mainly to covering the needs of the local market for
medicine, and the pharmaceutical industry still faces major challenges,
most notably the increasing intensity of competition in the local market
with the entry of foreign investors.
In order to advance the pharmaceutical industry sector, the study
recommended the need to improve and develop the business environment,
apply good pharmaceutical practices, develop the pharmaceutical industry
sector and institutions, enhance cooperation with research institutions and
provide technology, grant privileges to investors in the sector, and unify
sources of information among various interests.