Dépôt DSpace/Manakin

التسويق الدولي للمنتجات الصيدلانية ودوره في ترقية الصادرات خارج المحروقات - دراسة تجارب دولية مع الإشارة إلى الجزائر

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مهبالي, هاجرة
dc.date.accessioned 2025-09-29T09:30:14Z
dc.date.available 2025-09-29T09:30:14Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://dspace.univ-chlef.dz/handle/123456789/2159
dc.description This study aims to highlight the role of international marketing of pharmaceutical products in promoting Non-hydrocarbon exports as a basic pillar in forming the human dimension of society due to its direct connection to ensuring human health in addition to its economic importance and its close connection to the health system. Both the deductive approach with its two tools of description and analysis and the inductive approach were used to clarify the basic concepts of the pharmaceutical industry and Non-hydrocarbon exports, analyze the contribution of the pharmaceutical industry in promoting economic growth in the countries under study, and project the situation of Algeria, whose pharmaceutical sector still plays a modest economic role. Compared to other manufacturing industries in terms of production, operation and export, it contributes mainly to covering the needs of the local market for medicine, and the pharmaceutical industry still faces major challenges, most notably the increasing intensity of competition in the local market with the entry of foreign investors. In order to advance the pharmaceutical industry sector, the study recommended the need to improve and develop the business environment, apply good pharmaceutical practices, develop the pharmaceutical industry sector and institutions, enhance cooperation with research institutions and provide technology, grant privileges to investors in the sector, and unify sources of information among various interests. en_US
dc.description.abstract ēدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التسويق الدولي للمنتجات الصيدلانية في ترقية الصادرات خارج المحروقات ʪعتبارها دعامة أساسية في تكوين البعد الانساني للمجتمع وذلك لارتباطها المباشر بتأمين صحة الإنسان إضافة إلى أهميتها الاقتصادية، وارتباطها الوثيق ʪلمنظومة الصحية. تم استخدام كل من المنهج الاستنباطي ϥداتيه الوصف والتحليل والمنهج الاستقرائي، وذلك لتوضيح المفاهيم الأساسية للصناعات الصيدلانية والصادرات خارج المحروقات وتحليل مساهمة الصناعة الصيدلانية في تعزيز النمو الاقتصادي في الدول محل الدراسة، والإسقاط على وضع الجزائر التي ما زال قطاعها الصيدلاني يلعب دورا اقتصادʮ متواضعا، مقارنة ʪلصناعات التحويلية الأخرى من حيث الإنتاج، والتشغيل والتصدير، غير أنه يساهم بشكل أساسي في تغطية احتياجات السوق المحلي من الدواء، كما أن الصناعة الصيدلانية لا زالت تواجه تحدʮت كبيرة أبرزها ازدʮد حدة المنافسة في السوق المحلي مع دخول المستثمرين الأجانب. وللنهوض بقطاع الصناعات الصيدلانية أوصت الدراسة بضرورة تحسين وتطوير بيئة الأعمال، تطبيق الممارسات الصيدلانية الجيدة، تطوير قطاع ومؤسسات الصناعة الصيدلانية، تعزيز التعاون مع المؤسسات البحثية وتوفير التكنولوجيا، منح امتيازات للمستثمرين في القطاع، وتوحيد مصادر المعلومات بين مختلف المصالح. en_US
dc.publisher مديوني جميلة en_US
dc.title التسويق الدولي للمنتجات الصيدلانية ودوره في ترقية الصادرات خارج المحروقات - دراسة تجارب دولية مع الإشارة إلى الجزائر en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte